I sommeren 2001 blev driftsdelen af
Odense Bytrafik udskilt i et driftsselskab Odense Bybusser. Indtil den 28.
juni var dette selskab ene om at køre bybusserne i Odense. Blandt andet som
følge af strukturreformen af 2007, hvor Fynbus overtog trafikselskabet
Odense Bytrafik, blev 80 procent af buskørslen udliciteret. Da der stadig er
et relativt stort antal tjenestemandsansatte bybuschaufførere har man valgt
at lade 20 procent af buskørslen forblive urørt. Dette drejer sig om 12
driftsbusser og så 3 reservebusser.
Når den nye køreplan træder i kraft den 24. august 2008 vil
Odense Bybusser alene stå for kørslen på linierne 29, 81, 82, 91 og 92.
Resten af kørslen kommer vinderen af udliciteringen, det norskejede Tide
Busser, til at stå for. Vinderen skal desuden stå for servicering mm. af
Odense Bybussers køretøjer og personale.
I januar 2004 blev de hidtidige garageanlæg på Sdr.
Boulevard (station 1) og Billedskærervej (station 2) fraflyttet og i stedet
for toges et nyt anlæg på Gammelsø i brug og det kommer også fremover til at
huse de odenseanske bybusser og børnehavebusserne.
Efterhånden som antallet af tjenestemænd fremover
reduceres, som der ikke har været nyansættelser af i en årrække, vil de
sidste 5 linier blive udliciteret. Dette skyldes at Fynbus har valgt at
Odense Bybusser ikke skal byde på buskørslen i modsætning til det af
Midttrafik ejede Århus Sporveje. Århus Sporveje vandt iøvrigt den første
udbudsrunde i Århus Kommune.
Derfor vil Odense bybusser efterhånden blive mere og mere
usynlig.
|