Odense Bytrafik nr. 71 lige efter leveringen i 1971. Som det kan ses er bl. a. vekselautomater ikke monteret endnu. |
DSB nr. 323, i øvrigt den sidste i gammelt design af årgang 1971 på Fyn. Fotograferet i Ulbølle april 1980. |
Da vi er en fire-fem
personer med indgående kendskab til Odense Bytrafik som kan lide busser med
Wilson-gear, har jeg lavet denne side
om 11 dejlige køretøjer som Odense Bytrafik havde i sin vognpark mellem 1971 og
1990. Nu var de 11 busser fra 1971 ikke de eneste med Wilson-gear da alle
busser som leveredes til Odense Bytrafik i perioden 1952 – 1961, nr. 10 – 51,
også havde Wilson-gear. Gear-kassen var principiel den samme type, men den måde
gearene skulle vælges på var der forskel, da nr. 10 – 51, var af
forvælgertypen, hvor gearvælgeren skulle flyttes førend selve gearet skulle
skiftes med pedal betjent med venstre fod. Det lyder umiddelbart som et
almindeligt gear, men det var halvautomatisk. Nogle Guy-busser som kørte på
Sjælland havde samme system, men gearvælgeren mindede om en almindelig
gearstang, hvor pinden var tyndere.
Den 27. august 1971 var en speciel dag, da
Odense Bytrafik nr. 71 blev indregistreret. Bussen var en Volvo B5860´er med
karrosseri fra Peter Petersens Karrosserifabrik i Aabenraa. Karrosserimodellen
var den type som fabrikken i Aabenraa lancerede i 1967, som siden havde
gennemgået nogle få ændringer, først og fremmest bagenden. Den havde en Volvo
THD 100A-motor som udviklede 265 HK, selvom specifikationerne for denne type
nævnte 210 HK, men den var da også med turbolader. Gearet var et yderst
gennemtænkt produkt fra Wilson, nemlig det halvautomatiske GB 346, der var en
fire-trins gearkasse. Igennem mange år blev de fleste Leyland-busser her i
landet udstyret med Wilson-gear. Busserne blev i det daglige kaldt ”71´erne”.
Som de første var de 11
busser forberedt for dobbelt fordør idet den bageste halvdel af fordøren var
afblændet. De bageste del udgjorde godt nok kun en tredjedel af dørhullet
bredde. De efterfølgende leverancer af busser som var bygget på Volvo
B5860-chassiset, var bygget på samme måde. Den afblændede del blev aldrig
åbnet. Linienummerkassen i bagenden var trukket ud til højre side i forhold til
kørselsretningen og det bibeholdtes frem til leverancen af den sidste
højgulvsbus i 1990 – i øvrigt en leverance som fortrængte de sidste ”71´ere”.
Busserne havde 27
siddepladser og 53 ståpladser, hvor sæderne havde en lys blågrøn farve. Sammen
med den foregående levering fra 1968 var typen forberedt for fordørsindstigning
da sidedestinationsskiltet som hang i det sidste vindue i højre side kunne
flyttes op til det forreste vindue i samme side.
I Odense blev bustypen
indsat på linie 4 og 5 i løbet af september og oktober 1971. Nr. 79 – 81 blev
som de tre sidste af typen indregistreret den 18. oktober 1971. På linie 5
kørte de frem til august 1975, hvorefter de udelukkende kørte på linie 4 indtil
1979-80. I forbindelse med indsættelsen af nye busser kom de over på linie 3, 5
og 7 hvor de kørte i dagtimerne indtil januar 1981. En sand renæssance oplevede
de i oktober og november 1980 da linie 7 kom til at køre alle dage mellem kl. 6
og 24. I nogle måneder i 1986 blev tre busser udlejet til Københavns
Lufthavnsvæsen, hvor den grå top blev malet gult. Den gule farve beholdt de i
flere måneder efter hjemkomsten til Odense. Indtil afmeldingerne i 1989 og 1990
kørte de som ekstrabusser. De to sidste af typen, nr. 72 og 73 afmeldtes den
26. juli 1990.
Egentlig populære blev de
aldrig, da de havde halvautomatisk gear, specielt fordi de to foregående
leverancer i 1964 og 1968 havde automatgear. Nogen popularitet opnåede de dog
på linie 4, specielt hvis chaufføren skulle høre radioavis, skiftede han bare
gearet op i et højere trin.
De tilsvarende busser som
blev anskaffet af Aalborg Omnibus Selskab var meget populære blandt dette
selskabs chauffører, hvor de blev anskaffet i 28 eksemplarer, AOS nr. 133 –
160, ”Cityliner”. To af den første levering har kørt i det fynske, hvor nr. 139
kørte på linie 3 i januar 1968 og nr. 137 fik efter udrangeringen, et nyt liv
hos Nyborg Bytrafik hvor den kørte fra 1982 til 1986 som reservebus.
Udover chaufførerne på linie
4 kender jeg kun to chauffører som kunne lide at køre i ”71´erne” og det er
Erik Vagn Pedersen, bedre kendt under navnet ”Fisker” og Claus Aubro
Christensen. Desuden kunne den tidligere værkmester Kurt Andersen også godt lide
dem, da han kunne forstå min utilfredshed med at ”71´erne” var fjernet fra
”Lillebroren” på linie 5 medens jeg var på sprogskole i Østrig sommeren 1980.
Blandt folk udenfor Odense Bytrafik er der i hvert fald to som også kunne lide
typen, nemlig Niels-Folke Vallin fra Sanderum ved Odense og så selvfølgelig
undertegnet. Desuden var der vognmanden fra Sandager Jørgen Pedersen som kunne
lide Leyland-busser med Wilson-gear, hvilket han fortalte Niels-Folke Vallin i
maj måned 1995. De to sidste busser til det fynske som leveredes med
Wilson-gear var to DAB-Silkeborg Serie 12 til Faaborg Nærtrafik i 1991.
Udover Odense Bytrafik og
Aalborg Omnibus Selskab fik DSB også en masse busser af den type, men der var
to væsentlige forskelle, nemlig at DSB´s busser var uden turbolader og havde
noget så gammeldags nemlig manuel gearkasse. Typen som nævnt foroven kom i 1967
kan så at sige betragtes som en parallel til DAB-Silkeborgs model Leyland Serie
II, som også fik Wilson-gear, medens tilsvarende til storbyerne København og
Århus fik automatiske gearkasser fra Voith og ZF. En enkelt bus til DSB, nr.
343 fra 1972, blev som forsøg udstyret med Voith-gear. Samme år hvor Odense
Bytrafik fik leveret nr. 71 – 81 fik DSB leveret 10 lignende busser til Fyn fordelt
på følgende ruter; Nyborg – Svendborg nr. 312 og 313 i Svendborg, Odense –
Søndersø – Bogense nr. 314 og 315 i Bogense, Odense – Verninge – Assens
nr. 316 og 317 i Assens, Odense –
Tommerup – Assens nr. 332 og 333 i Assens
og Odense – Ørbæk – Svendborg nr. 334 og 335 i Ørbæk. I takt med senere
leverancer er der siden flyttet rundt på busserne, hvor nr. 316 og 317 blev
flyttet til Århus, hvorfra man senere fik nr. 323. Så DSB har også haft 11
busser af samme årgang på Fyn som de 11 odenseanske bybusser. DSB-busserne
havde enkelt fordør , 53 siddepladser og 12 ståpladser og de sidste blev
udrangeret i 1982 en 7-8 år førend nr. 71 – 81 blev udrangeret.
AOS nr. 151 er bevaret af en
nordjysk forening, medens ingen af Odense Bytrafiks ”71´ere” er bevaret. En by
som Vejle fik også bybusser med Wilson-gear og det helt frem til 1985, hvor det
siden 1980 havde været på Volvos chassis B10M60. Det var først da den anden
udgave af B10M med større motor var kommet på markedet at Vejle gik over til
automatgear. At man holdt fast i halvautomatikken i så mange år i Vejle skyldes
de stejle bakker omkring byen. Desuden kunne chaufførerne også lide at køre med
Wilson-gear.
DSB fik også leveret busser
med Wilson-gear mellem 1973 og 1977, hvor det også blev populært. I 1975 fik
DSB enkelte busser med ZF-gear, men dem kunne chaufførerne ikke lide, heller
ikke de første med Allison-gear, type MT 640, som var beregnet til motorer uden
turbolader.
På et tidspunkt havde Scania
også halvautomatiske gear-kasser, som var noget helt tredje, nemlig
computerstyret, hvor chaufføren kun skulle betjene venstre pedal, når gearet
skulle skiftes. I dag er det stort set kun automatgear som alle nye busser
leveres med.
Den 11. juli 2002